"
تهران : ساعت ۹ الی ۱۴ کرج : ۱۴ الی ۲۱
Tehran: 02122030065 Karaj : 02634441333

سابسیژن چیست ؟

یکی از بهترین روش ها برای درمان اسکار سابسیژن است. در واقع جای جوش و انواع زخم به کمک این روش قابل درمان است. سابسیژن روشی سرپایی بوده و بیمار بعد از بهره مندی از مزایای آن نیازی به بستری شدن ندارد ، نتایج آن به سرعت قابل مشاهده است و متد های مختلفی برای انجام آن وجود دارد.

آکنه چیست ؟

آکنه یک بیماری شایع است که این بیماری توسط عوامل متعددی از جمله فعالیت Propionibacterium acnes ، افزایش تولید سبوم ، تحرک آندوژنیک بیش از حد فولیکولی ، پاسخ التهابی لنفوسیت ماکروفاژ و نوتروفیل و فعال شدن سیتوکین ایجاد می گردد. ضایعات التهابی آکنه می تواند منجر به زخم های دائمی شود. اسکار های آکنه را می توان به سه نوع مختلف طبقه بندی کرد: اسکار آتروفیک ، هیپرتروفیک یا کلوئیدی.

اسکار آتروفیک

شایع ترین نوع اسکار ، اسکار آتروفیک است. این نوع اسکار یک عارضه ی ناگوار و دائمی آکنه ی ولگاریس است. به دلیل شیوع بالای این نوع اسکار پوستی ، تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا و چالش درمانی برای متخصصان پوست دارد. پاتوژنز اسکار آتروفیک آکنه به احتمال زیاد به واسطه های التهابی و تخریب آنزیمی فیبرهای کلاژن و چربی زیرجلدی مربوط می شود. درمان های متعددی برای کاهش ظاهر اسکار در دسترس هستند اما درمان قطعی آن هنوز یک چالش برای متخصصان پوست می باشد. درمان اسکار آکنه باید به صورت جداگانه برای هر بیمار بسته به نوع اسکار موجود انجام شود.

سابسیژن با کانولا

سابسیژن یک عمل جراحی کوچک  در مطب است که برای درمان جای اسکار و آکنه استفاده می شود. در روشی درمانی سابسیژن صورت و سابسیژن پوست با قرار دادن یک سوزن کوچک در پوست شما می شود تا اسکار آکنه از بافت زیرین آزاد شود. به پوست شما اجازه می دهد تا خود را بازسازی کند وظاهر اسکار آکنه را کاهش دهد. این همان سابسیژن جای جوش است.
سابسیژن با کانولا روشی ساده ، سرپایی و بی خطر ، با یک مکانیسم متفاوت و اساسی است. سابسیژن با کانولا عبارت است از آزاد کردن بافت های همبندی سفت و یا به عبارتی بافت های فیبروتیک  توسط وسیله ای ، که به طور استاندارد از سوزنهای خاصی بنام سوزن نوکور استفاده می شود. این عمل به ویژه برای درمان جوش های عمیق ناشی از جوش های جوانی کاربرد دارد.

روش های انجام سابسیژن با کانولا

در این روش با استفاده از سوزن نوکور در فواصل مختلف وارد بافت فیبروتیک شده و پس از به حالت افقی درآوردن سوزن در زیر پوست شروع به بریدن بافت های فیبروتیک و در بسیاری از موارد ایجاد خونریزی و هماتوم می نماییم. به عبارتی خون در این روش به عنوان یک فیلر طبیعی عمل می کند.
اما گاه روش های دیگری را به روش مرسوم با استفاده از سوزن نوکور اضافه می کنند تا میزان بهبودی ارتقا یابد.

چه افرادی برای سابسیژن تراپی مناسب نیستند

1- افرادی که از داروهای رقیق کننده ی خون مانند آسپیرین استفاده می کنند حتما قبل از انجام این متد درمانی باید با پزشک متخصص خود مشاوره کنند و تحت نظر پزشک معالجشان مصرف آن را قبل و بعد از درمان سابسیژن محدود کنند.
2- استفاده از داروهایی رتینوئیک اسید مانند ، ایزوترتینوئین
3- افرادی که در ناحیه ی مورد نظر جهت سابسیژن زخم فعال دارند
4- افراد دچار اختلالات خونی و انعقادی
5- افراد دچار عفونت باکتریایی یا ویروسی فعال (آکنه فعال در صورت)
6- بیماران با سابقه اسکار هایپرتروفیک و تشکیل کلوئید در ناحیه ی سابسیژن

نکات و مزایای مهم در سابسیژن

1- صرفه جویی در وقت
2- نتایج درمانی عالی
3- مدت زمان استراحت کوتاه بیمار(فقط 2 تا 3 روز تورم دارد)
4- امکان درمان همزمان در یک جلسه با پیلینگ شیمیایی یا مکانیکی (میکرودرم ابریشن یا درم ابریشن) و یا لیزر درمانی
5- در درمان جوشگاه های شدید و فرورفته ی آکنه موجب یک تحول اساسی در درمان می شود و نتایج درمانی سایر اعمال مانند پیلینگ یا لیزر را نیز افزایش می دهد
6- استفاده از فقط یک سوراخ کوچک در هر طرف صورت
7- سهولت انجام کار
8- فقدان خونریزی و کبودی قابل توجه

مراقبت های لازم پس از انجام سابسیژن

به طور کلی شما باید برای پیشگیری از خونریزی و کاهش میزان تورم و هماتوم در محل مداخله از آیس پک استفاده کنید. برخی از متخصصین آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی را پس از انجام سابسیژن تجویز می کنند. اقدامات لازم برای درمان جای جوش ، به میزان و عمق اسکار و نحوه ی انجام پروسیجر توسط پزشک و نوع پوست بیمار دارد.
 سمین
دکتر زهرا ادبی